Kaffe kan skydda mot demens Skriv ut Skicka sidan
Kunskap

Kaffe kan skydda mot demens

Kommer den här nya studien att påverka ditt kaffedrickande?


Martin Lennstål, 19 år, konststuderande, Göteborg:
– Nej, det kommer inte att påverka mitt kaffedrickande.


Hanna  Khani, 21 år, Student, Bergsjön:
– Nej, jag tycker inte att det uppväger det negativa som kaffe kan orsaka, till exempel magsår eller missfärgade tänder.


Ebba Hake, 21 år, konststuderande, Göteborg:
– Nej, men nu kommer att få bättre samvete eftersom jag dricker ganska mycket kaffe.


Kostas Panagiotidis, 27 år, restauranganställd, Mölndal:
– Nej, jag dricker inte gärna kaffe.

Kaffedrickande i medelåldern kan minska risken för att drabbas av demens senare i livet. 
Det visar en ny svensk-finsk studie som publiceras i den medicinska tidskriften Journal of Alzheimer´s Disease.

Studien som undersöker sambandet mellan kaffe- och tekonsumtion i medelåldern och insjuknande i demenssjukdom senare har genomförts vid Kuopios Universitet i Finland i samarbete med Karolinska Institutet.

Drygt 1400 personer har följts under ett tjugotal år.

Resultatet visar att de som i medelåldern drack tre till fem koppar kaffe om dagen hade lägre risk att utveckla demens senare i livet jämfört med dem som drack lite eller inget kaffe alls.

Kost blir medicin

– Med hänsyn till den stora kaffekonsumtionen över hela världen kan resultaten få viktiga konsekvenser för att förebygga eller fördröja debuten av demens och Alzheimers sjukdom.

– Fyndet behöver bekräftas av andra studier, men det öppnar en möjlighet för att koståtgärder kan ändra risken för demens, säger forskningsledare Miia Kivipelto i ett pressmeddelande från Karolinska Institutet.
Kommentarer (0)Add Comment

Skriv kommentar

busy
 
AddThis Social Bookmark Button